otwierasz własną firmę

Otwierasz własną firmę?

Otwierasz własną Firmę? Zanim to zrobisz dobrze się do tego przygotuj! Dowiedz się jak to zrobić.

Działalność gospodarcza daje wiele możliwości. Dobrze funkcjonujący biznes przynosi dochody, o których większość osób pracujących w tej samej branży na etacie może tylko pomarzyć. Zalet jest wiele, ale są i zagrożenia, ponieważ pracując dla siebie musisz sam martwić się o wszystko i wykazać się ogromną samodyscypliną, by wszystko chodziło jak w szwajcarskim zegarku. Własna firma jest więc idealnym rozwiązaniem dla osób zdyscyplinowanych, którzy bez szefa potrafią sobie zaplanować bieżące i przyszłe cele oraz zadania a następnie bardzo skrupulatnie je realizować. Nie mam zamiaru nikogo straszyć czy zniechęcać do prowadzenia działalności, ale im lepiej zaplanujesz swój Biznes, im więcej będziesz wiedział na początku, tym większą masz szansę na sukces.

Załóżmy, że masz już pomysł na własny Biznes. Zanim pójdziesz do urzędu zarejestrować czy to jednoosobową działalność gospodarczą czy spółkę jeszcze raz sprawdź czy jesteś do tego gotowy. Weź notes, długopis, kalkulator i zrób plan wraz z kosztorysem. Rozpisz wszystko bardzo dokładnie. Zaplanuj przyszłość bliższą czyli najbliższe 12 m-cy i dalszą kolejne 5 lat.

Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie – DLACZEGO CHCESZ OTWORZYĆ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ?

Po drugie określ CEL – co chcesz zrobić?  Określ go bardzo konkretnie. Nie może to być tylko hasło np. „chcę otworzyć sklep” , „chcę otworzyć biuro podróży”, „ będę miał najlepszą restaurację w mieście”, „będę miał firmę budowlaną” lub cel negatywny np. „nie chcę pracować na etacie”,  Musi być konkret!

SKLEP

Jaki?

Czym będę handlował?

Skąd wezmę towar?

Jakie będę miał ceny? Jakie marże?

Gdzie go otworzę?

Ilu będę miał klientów?

Jaką mam konkurencję na tym terenie?

Czy będę zatrudniał pracowników jeśli tak to ilu, jakie będą mieli pensje? Itp.

I najważniejsze, ile na tym zarobię?

 

Po trzecie odpowiedz sobie na pytania:

 

  • Jakie masz doświadczenie w branży? Co wiesz o branży, w której chcesz działać? Czy wiesz w których miesiącach możesz notować wzrost, a w których spadek obrotów?
  • Ile pieniędzy jest Ci potrzebne na start. Ile masz własnych środków? Jeśli potrzebujesz kredytu, leasingu czy dotacji, możesz przyjść do nas i dowiedzieć się czy masz szansę otrzymać takie finansowanie.
  • W zależności od prowadzonej działalności rozpisz wszystkie koszty takie jak na przykład, zakup towaru, wynajem lokalu, kaucja za lokal, opłaty za media, telefon, stronę internetową, paliwo, księgowa itp.
  • Koszty podziel na jednorazowe i stałe . Musisz wiedzieć jakie będziesz miał stałe miesięczne koszty prowadzenia działalności.
  • Oszacuj ile czasu będziesz inwestował i zamiast zarabiać będziesz ponosił koszty. W którym momencie zaczniesz zarabiać?! To niezwykle istotne, ponieważ musisz z czegoś żyć i bezwzględnie musisz wiedzieć przez jaki czas będziesz w stanie utrzymać firmę, siebie i rodzinę ze środków, którymi dysponujesz.
  • Dowiedz się jak najwięcej na temat swojej konkurencji i zastanów się w jaki sposób ściągniesz do siebie klientów. Im więcej wiesz o swojej konkurencji tym większe masz szanse na sukces. Jeśli komuś idzie świetnie, spróbuj dowiedzieć się dlaczego. Nie ignoruj również tych, którym się nie udało i zamknęli firmę czy też ledwo przędą. Ważne, żebyś uczył się na sukcesach i błędach innych.
  • Sprawdź czy na towar lub usługę którą chcesz oferować jest zapotrzebowanie.
  • Zastanów się w jaki sposób chcesz pozyskać klientów i ile będzie Cię kosztowało rozreklamowanie Twojego Biznesu.
  • Oszacuj ile możesz zarobić i porównaj to z kosztami stałymi, które będziesz ponosić co miesiąc. Oblicz po jakim czasie zwróci Ci się inwestycja.

 

Dlaczego plan jest tak ważny? Około 30% firm zamyka się w pierwszym roku działalności. Co więc takiego się stało, że nie byli wstanie przetrwać roku? Dlaczego im się nie udało? Z mojego doświadczenia wynika, że wiele firm otwiera się bez żadnego biznes planu. Ludzie wychodzą z założenia, że jeśli komuś się udało to i nam się uda, a w Biznesie nic się nie udaje. Żeby osiągnąć sukces, trzeba mieć pomysł, wiedzę na temat branży, w której działamy, pasję by to co robimy sprawiało nam przyjemność i determinację by ciężko pracować i realizować założone cele.

Na koniec należy pamiętać, że w Biznesie mogą pojawić się koszty nieprzewidziane. W tym celu do swoich założeń dodaj około 20%. To z pewnością pomoże Ci uniknąć ewentualnych problemów z płynnością w firmie. Lepiej być mile zaskoczonym, niż gorzko rozczarowanym.